خط ویژه تماس با اتاق سرور
«اتاق سرور دات کام» پایگاه تخصصی طراحی و اجرای شبکه و زیرساخت مرکز داده ها


حفاظت از اتاق سرور در برابر امواج الکترومغناطیسی

حفاظت از اتاق سرور در برابر امواج الکترومغناطیسی
با تصویب سند چشم انداز و قانون برنامه چهارم جمهوری اسلامی ایران که در بند ۱۱ از ماده ۱۲۱ آن مطالعه و اجرای طرحهای پدافند غیرعامل در طرحها و تأسیسات حیاتی، حساس و مهم به دستگاههای اجرائی تکلیف شد مجموعه این اقدامات در کشورهای توسعه یافته با نام Passive Defense شناخته می شود.پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که بکارگیری آنها مستلزم استفاده از جنگ افزار نبوده اما اجرای آنها موجب جلوگیری از حمله احتمالی دشمن شده یا تلفات و خسارتهای ناشی از تهاجم دشمن را کاهش می دهند. استفاده از شیوه های دفاع غیرعامل که اساساً متکی بر فلسفه دفاع مؤثر می باشند، مستلزم وقوف بر فن آوریهای بهنگام و توانمندیهای خاص سلاحهای تهاجمی و نیز مواد و مصالح و شیوه های روزآمد مقابله با آنها می باشد. اهداف اصلی پدافند غیرعامل بر محافظت از نیروی انسانی و تأسیسات حیاتی کشور متمرکز می باشد.
در این سند در کنار مجموعه اقدامات لازم برای جلوگیری از اثر این سلاح به بررسی جنس مناسب برای انتخاب در به کارگیری شیلد دیواره مراکز داده پرداخته شده است. منابع مورد استفاده استاندارد ها و هندبوک های منتشر شده بین المللی و نظامی به همراه بررسی محصولات و سوابق فعالیت شرکت های معتبر بین المللی می باشد.
مجموعه راهکارها شامل نصب فیلتر در خطوط ورودی و ایجادیک قفس فارادی با دیواره های شیلد به همراه دربShield RF و اتصال آن به یک چاه با تطبیق مناسب با دیواره های شیلد می باشد.
متاسفانه در دنیای امروز جنگ و درگیری به عنوان واقعیت اجتماعی پذیرفته شده و تلاش در تحمیل خواسته ها در بین جوامع بین الملل همچنان وجود دارد. چگونگی نبرد با مرور زمان در حال تغییر بوده و رشد فناوری نیز در این موضوع نقش داشته است. رشد الکترونیک و مخابرات و رسانه ها ودر نتیجه بالا رفتن سرعت تبادل اطلاعات در صحنه های اقتصادی، دفاعی و توان اطلاع رسانی و اثر گذاری در افکار عمومی داخلی و خارجی در صحنه سیاسی موجب شده که تخریب این تجهیزات به عنوان هدفی در کنار اهداف تخریبی دیگر در نبرد قرار گیرد. وابستگی ایجاد شده در مراکز خدماتی، درمانی و مالی و قرار گیری این تجهیزات درکنار مراکز مهم تصمیم گیری موجب توجه بیشتری به این تجهیزات شده است.نخستین اقدام در تخریب: خرابکاری، بمب باران و سپس اصابت موشک و در صورت نیاز استفاده از تسلیحات خاص می باشد.به علت تقویت ساختار بتن مراکز و قرار گیری در مراکز زیر زمینی تخریب این مراکز سخت تر شده و تلاش ها در طراحی و ساخت تسلیحات اثر گذار بر روی تجهیزات الکترونیکی بیشتر شده است.
سلاح خاصی که به منظور اثر گذاری بر تجهیزات الکترونیکی شامل مراکز فرماندهی و کنترل، کامپیوتر ها، شبکه های کامپیوتری، مراکز داده و سیستم های راداری و دیگر تجهیزات الکترونیکی می شود سلاح مولد امواج رادیویی توان بالا است که در طیف های مختلف رادیویی تولید و به کار گرفته می شود. این سلاح ها با انتشار امواج رادیویی و تزوج بر روی خطوط هادی مدارت، جریانهای ناخواسته تولید و در مدار موجب وارد شدن توان الکتریکی زیادی به المان های الکترونیکی می شود و به صورت تخریب،خازنها،مقاومت ها و اتصالات نیمه هادی های به کار رفته در مدارات الکترونیکی اقدام به تخریب تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی می کنند با نام بمب الکترومغناطیسی یا سلاح حهای مایکرویو توان بالا معرفی می شوند. مقالات و گزارشهای متعددی در رابطه با ساخت انواع متنوعی از این سلاحها سالیانه در مجامع علمی طرح و تحلیل می شود.گزارشات رسمی به کارگیری این سلاحها در صحنه های نبرد سالهای اخیر منتشر نشده و اخبار منتشر شده ادعای یک یا دو مورد استفاده را در یوگوسلاوی و عراق گزارش کرده اند.وجود استاندارهایی با عنوان های حفاظت الکترومغناطیسی و معرفی توانهای بالا به عنوان معیارتهدید،تولید محصولات نظامی و تجاری با ملاحظات مقابله با تهدیدات الکترومغناطیسی دلایلی کافی جهت در نظر گرفت این تهدید در کنار تهیدات دیگر شامل خرابکاری،بمباران و اصابت کروز برای حفاظت از تجهیزات و مراکز حیاتی و حساس می باشد. براساس اسناد منتشر شده تهدید دارای شدت میدانی در حدود ۲۰کیلو ولت بر متر تا ۱۰۰کیلوولت برمتر را در محدوده فرکانسی چندصد هرتز تا چند گیگاهرتز را پوشش می دهد. استاندارد نظامی MIL-STD-461 شدت تهدید را ۵۰کیلو ولت بر متر در نظر گرفته است.برای کاهش اثر مخرب این شدت میدانها با تقسیم مراکز به مراکز حیاتی،حساس و مهم میزان حفاظت الکترومغناطیسی مراکز داده ۴۰الی ۱۰۰ دسی بل SE=40-100dB پیشنهاد می شود.براساس استانداردMIL-STD-188-125 میزان تضعیف ۸۰دسی بل الزام شده که با در نظر گرفتن تهدید بر اساس استاندارد MIL-TSD-461E که دامنه تهدید برایر با ۵۰Kv/m است شدت میدان مناسب برای تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی جهت کارکرد بدون اخلال کمتر از ۱۰v/m تعیین می شود.شیلد در بازه ۶۰ الی ۸۰ دسی بل برای ساختار حفاظت الکترومغناطیسی مراکز داده مناسبی می باشد.

حفاظت از اتاق سرور در برابر امواج الکترومغناطیسی
دیواره های از فلز مناسبی باید پوشانده شوند. مجموعه مواد از لحاظ الکتریکی به سه دسته عایق، هادی و نیمه رسانا تقسیم می شوند مواد هادی وقتی به صورت یک قفسه فارادی پیاده شوند موجب کاهش میزان نفوذ امواج به داخل قفس می شوند. با افزایش فرکانس و توان امواج رادیویی جنس مواد تشکیل دهنده ، ضخامت محل اتصالات و اتصال چاه ارت اهمیت پیدا می کند.
مناسب ترین جنس مورد استفاده برای دیواره ها فولاد و مس می باشد. آلومینیوم به علت خواص الکتریکی پایین تر نسبت به مس و فولاد مشکلاتی مانند اکسید شدن و تبدیل به عایق بر روی ماده برای دیواره مناسب نیستند. در الومینیوم تشکیل اکسید الومینیوم(۱) بر روی صفحات الومینیوم که یک لایه عایق بر روی هادی است با مروز زمان موجب افزایش مقاومت در محل اتصالات شده و ایجاد درز برای ورود امواج رادیویی می کند. استفاده از فویل های الومینیومی نازک هر چند با شیلد مناسب ولی استحکام مکانیکی پایین که مصارف بسته بندی مواد غذایی دارد موجب پارگی سریع و از بین رفتن شیلد و حفاظت ایجاد شده با یک شکاف باریک می شود. مس با لایه اکسید تشکیل شده در محدوده نیمه هادی ها قرار دارد که وضعیت بسیار بهتری نسبت به آلومینیوم دارد. این نتیجه با تحقیقات و گزارش علمی منتشر شده توسط مهندس شرکت ETS فعال در زمینه شیلدهای رادیویی و حفاظت الکترومغناطیسی در کشور ایالات متحده آمریکا به اثبات رسیده است. دیواره ها باید به صورت پنل های آماده نصب با ضربه گیر هایی که زمین لرزه های پایین را تحمل کند باید نصب گردند. نصب بدون لرزه گیر به علت اتصالات لایه های نازک الومینیوم و مس سریعا موجب پارگی در محل اتصاات می شود. چسب به هیچ وجه نباید در محل اتصالات استفاده شود به علت طول عمر چسب حفاظت ایجاد شده با طول عمر چند ساله چسب متناسب خواهد بود و امکان تعویض چسب ها پس از راه اندازی مراکز وجود ندارد. اتصالات با جوشکاری،پیچ و پرچ باید صورت گیرد. به کارگیری استیل برای حفاظت های مغناطیسی نیز مطرح می باشد که پس از مس قرار دارد. نوع نوردی که براساس آن استیل تهیه می شود در خواص آن تاثیر زیادی دارد. انعطاف پذیری و جوشکاری سخت از دیگر معایب به کارگیری استیل می باشد که باعث شده به ندرت مورد استفاده قرار گیرد.
حفاظت از اتاق سرور در برابر امواج الکترومغناطیسی

با مطالعه و بررسی استاندارد ها و هندبوک های مهندسی در زمینه حفاظت الکترومغناطیسی نتایج زیر بدست می آید. شیلدینگ مس،استیل و آلومینیوم به صورت زیر می باشد.


مقایسه توانایی حفاظت الکترومغناطیسی مس،آلومینیوم و استیل (۲)نشانگر این است که آلومینیوم با ضخامت دو برابر در مقابل مس و استیل با ۷ برابر ضخامت دربرابر مس توانایی حفاظت الکترومغناطیسی را دارد و بیانگر این است که مس با ضخامت۰٫۶م.م و آلومینیوم با ضخامت ۱٫۲ م.م و استیل با ضخامت ۴٫۵ م.م باید باشند تا شیلد یکسانی داشته باشند. مس توانایی بیشتر در شیلد کردن با ضخامت کمتر را در برابر آلومینیوم و استیل دارد. الومینیومی یا ورق استیل جهت حفاظت حدودا ۱۰۰ دسی بل می بایست ضخامت ۱٫۲ م.م و ۴٫۵ م.م داشته باشند. برای فرکانس های پایین از ۲۰۰کیلوهرتز و میدان مغناطیسی نه امواج الکترومغناطیسی استیل(فولاد) وضعیت بهتری نسبت به مس دارد و آلومینیوم بسیار ضعیف عمل می کند.
اتاق سرور دات کام در خصوص راه اندازی و تجهیز اتاق سرور و ومراکز داده های شما به سیستم ضد بمب های الکترومغناطیس خدمات لازم را به شما ارئه می کند .
×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

نگاهی کلی به پیشرفته ترین دیتاسنتر اروپا Docklands...
باجگیری الکترونیکی با باج افزار WannaCry‎ وارد مرح...

مطالب مرتبط

 

نظرات

بدون نظر
عضو سایت هستید ؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 18 آوریل 2024
شماره تماس اتاق سرور دات کام
اتاق سرور چیست؟  اتاق سرور یا مرکز داده اصلی ترین بخش یک شبکه ساخت یافته در سازمانها میباشد .نیاز به مدیریت متمرکز منابع، کاهش هزینه های نگهداری، مقابله موثر با تهدیدات امنیتی و حصول اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات بصورت 24 ساعته، طراحی یک دیتاسنتر یا اتاق سرور مناسب با ویژگیهای مورد نیاز را اجتناب ناپذیر نموده است. اتاق سرور خود را به ما بسپارید
شما می توانید با استفاده از لینک زیر فرم درخواست خدمات را پر و ارسال بفرمائید .

ثبت آنلاین درخواست و سفارش

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :
گوگل پلاس آپارات اینستاگرام کانال اتاق سرور در تلگرام فیس بوک